Çalışma Şekli
Tekerlek bir darbe alırsa, amortisörün bu sıkışma stroku esnasında, silindirin alt kısmındaki subap kapanır. Yağ basıncı piston üzerindeki subapı açar ve yağ pistonun üst kısmına geçer.Bu kısımda aynı zamanda piston çubuğu bulunduğundan fazla yağ bir boru vasıtasıyla yedek depoya gönderilir. Bu borunun ucunda bir subap daha mevcuttur. Bu işlem sırasında amortisör yukarı doğru olan yay hareketini yumuşatır., darbeyi söndürür amortisörün aşağı doğru tepkisi lastiği yola bastırır, zıplamasını önler.Tekerleğin düşmesi sırasında amortisör şöyle çalışır;Amortisörün açılması esnasında yağ, önce silindirin alt başındaki subaptan içeri girer. Piston üzerinde ki subap tek taraflı olduğundan kapanır ve piston üstündeki yağince borudan geçerek yedek depoya ve oradan silindire girer ve gelme mukavemetini sağlar.Bu işlem sırasında amortisör tekerleğin düşmesi ile yayın biden boşalmasını önle, darbeli açılımı frenler, tekerleğin yola yumuşak bir hareketle oturmasını sağlayarak, zıplamasına engel olur.
Yağın ince boru ve subaplardan geçmeye zorlanması amortisörün hareketini, ter yönünde bir direnç göstererek sarsıntı doğuran enerjiyi ısıya çevirip yutmasına imkan sağlar.Dikkat edilecek diğer bir husus da amortisör içinde ısınan yağın her zaman bir yönde hareket etmesi ve böylece kendini ve cihazı soğutmasıdır. Özetle, amortisör, araçtaki süspansiyon sisteminin bir parçasıdır.
Amortisörlerin,sadece ,araçtaki sarsılmaları önleyen bir konfor sağlayıcı olduğu düşünülmemelidir. Oysaki, süspansiyon sisteminde yol üzerineki bozukluklardan kaynaklanan bu şokları emen ve aracın yükünü taşıyan esas unsur yaylardır. Amortisörlerin asıl görevihatırlanacağı gibi, yayların salınımını azaltmaktır, böylece aracın bir çukur yada tümsekten geçtikten sonra defalarca yaylanarak, lastiklerin yol tutuşunun azalması ve direksiyon hakimiyetinin kaybolması gibi sürüş güvenliğini tehdit eden unsurlar engellenmiş olur.tekerlekleri yerde tutar,aracın kasasını dengeler,konforu sağlar. Kısacası amortisörlerin varlığı sayesinde konforlu sürüşten ziyade güvenli bir sürüş sağlanmış olur. Hidrolik amortisör(yüksek basınçlı,düşük basınçlı), sabit sertlikt, ayarlanabilir sertlikli gibi özelliklerden hangisinin kullanılacağı araca ve amaca en uygun olacağı konusu çok önemlidir. Yanlış seçimler sağlam bir amortisörle bile sürüş güvenliğini tehlikeye atabilir. Amortisörlerin bozulması aracın hayati önem taşıyan pek çok parçasının da zaman içerisinde arızalanmasına yol açar.
Örneğin
- direksiyon kutusu
- süspansiyon sistemi
- helezon yayları
- şanzıman dişliler
- difareansiyel dişlisi
- şaft istavrozu
- kauçuk burçlar *rot rotil
- aks bilyeleri
- lastikler